Auto ne pali? Ne paničari – evo što provjeriti prije nego što zoveš mehaničara

Vožnja ti ide glatko, motor prede kao mačka, i onda – ništa. Okreneš ključ, ali auto se ne budi. Ili još gore, čuješ ono poznato “klik” i shvatiš da se ništa ne događa. Panika? Ne još. Prije nego što počneš psovati sudbinu i zoveš mehaničara, postoji nekoliko stvari koje možeš provjeriti sam. Možda je problem jednostavan i možeš ga riješiti na licu mjesta.

Akumulator – najčešći krivac za jutarnji stres

Ako se auto ne oglašava ili samo slabašno “kašljuca”, vjerojatno je problem u akumulatoru. To se najčešće događa zimi kada niske temperature smanjuju njegov kapacitet. Upali li se kontrolna ploča, ali motor ne zavrti? Možda je samo slab, a rješenje je jednostavno – kablovi za paljenje i dobra volja susjeda s ispravnim autom.

Brzi trik: Ako si zapeo na parkingu i nemaš kablove, pokušaj upaliti svjetla ili pritisnuti sirenu. Ako jedva rade, akumulator je mrtav. Ako rade normalno, problem je vjerojatno negdje drugdje.

Anlaser – kad auto ne želi ni pokušati upaliti

Ako okreneš ključ, a čuješ samo jedno “klik” i ništa se ne događa, problem može biti u anlaseru (starteru). To je mali, ali bitan dio koji pokreće motor. Ako on zakaže, ništa od vožnje.

Brzi trik: Ponekad anlaser zapne – u tom slučaju, pokušaj lupiti lagano po njemu (ili zamoli nekoga da to napravi) dok okrećeš ključ. Ako auto odjednom proradi, znaš gdje je problem.

Gorivo – čudni kvarovi imaju jednostavna rješenja

Okej, ovo zvuči glupo, ali vjeruj mi – ljudi često pokušavaju upaliti auto bez goriva. Posebno ako si naviknut voziti “na rezervi”, moguće je da je pumpa jednostavno povukla zrak.

Brzi trik: Ako misliš da imaš goriva, ali auto i dalje ne pali, provjeri radi li pumpa goriva. Kada okreneš ključ u prvu poziciju (prije paljenja), trebao bi čuti tihi “zuj” iz stražnjeg dijela auta. Ako nema tog zvuka, moguće je da pumpa nije u funkciji.

Alternator – kad problem nije odmah vidljiv

Auto ti je jučer normalno radio, danas ne pali, ali si siguran da je akumulator u redu? Alternator je možda krivac. On puni akumulator dok voziš, pa ako se pokvari, baterija se isprazni brže nego što misliš.

Brzi trik: Ako si uspio upaliti auto (npr. pomoću kablova), ali se ubrzo opet ugasi, to je jak znak da alternator ne puni akumulator kako treba.

Ključ i elektronika – kad je problem moderan

Moderna vozila su prepuna elektronike i sigurnosnih sustava, a jedan od njih je imobilizator koji sprečava krađu. Ako je došlo do problema s ključem, možda auto jednostavno ne prepoznaje da ga pokušavaš upaliti.

Brzi trik: Probaj rezervni ključ ako ga imaš. Ako ni on ne pali, moguće je da imobilizator treba resetiranje – to se često može riješiti jednostavnim odspajanjem akumulatora na par minuta.

Kad zvati mehaničara?

Ako si isprobao sve ovo i auto i dalje odbija suradnju, vjerojatno je vrijeme za profesionalnu pomoć. Problemi s elektronikom, gorivnim sustavom ili ozbiljniji mehanički kvarovi nisu nešto što ćeš popraviti na parkingu.

Ali prije nego što digneš ruke, barem znaš da si pokušao sve što možeš sam. A ako ništa drugo, bar ćeš znati što reći mehaničaru kad te pita: “A jesi li probao…?”

Nekad je rješenje jednostavno, nekad nije, ali uvijek vrijedi provjeriti osnovne stvari prije nego što zoveš pomoć. A sljedeći put kad kupuješ auto, možda se isplati uložiti u nešto što se pali na prvi pokušaj – bez drame.